Skip to main content

Werk in de bouw zonder spier- en rugklachten dankzij deze tips

Volgens veel mensen is een job in de bouw een synoniem voor stramme spieren en een beginnende hernia. Niets is echter minder waar. We gaan niet ontkennen dat een job in de bouw fysiek zwaar is. Maar, met de nodige maatregelen en tools zorg je ervoor dat de impact van je job op je lichaam minimaal blijft.

De boosdoeners

Om te weten waar je op moet letten, moet je eerst weten waar de pijnpunten liggen. Op het werk zijn er vijf oorzaken van spier- of botaandoeningen. Toch zijn deze allemaal relatief makkelijk te vermijden of te beperken.  

  1. Repetitie

Wanneer je dezelfde actie blijft uitvoeren, belast je steeds dezelfde spieren. Probeer daarom je werk zo goed mogelijk af te wisselen. Dit kan soms zelfs binnen dezelfde taak. Als je een muur aan het metsen bent, moet je jezelf niet beperken tot het metsen zelf. Even de voegen uitkrabben of de gevallen mortel onder de stelling bijeen vegen voordat deze opdroogt, zorgt al voor een wat afwisseling. Bovendien werk je op deze manier efficiënt en ordelijk!afgehandeld zijn.

  1. Te veel kracht zetten

Je hele lichaam in de strijd gooien om een klus te klaren is niet altijd een goed idee. Dit zet enorm veel druk op je spieren en gewrichten. Op bepaalde momenten kan je natuurlijk niet anders. Wanneer je bijvoorbeeld een veiligheidsrailing van de steigers moet vastschroeven, doe je dit best zo hard mogelijk.

Als het echter gaat over het verplaatsen van een groot stuk gereedschap, vraag je best gewoon hulp aan een van je collega's. Met twee ben je tweemaal zo sterk en is deze klus sneller en veilig geklaard. Of je gebruikt gewoonweg de hijskraan als niemand anders deze nodig heeft.

  1. Rare houdingen

Voor bepaalde taken moet je je in allerlei bochten wringen. Bij de uitvoering is een goede houding dan ook heel belangrijk, zo voorkom je later heel wat rug- en gewrichtsklachten. Het basisvoorbeeld is hier: ga door je knieën en niet door je rug om iets op te pakken. Wat veel mensen hieraan vergeten toe te voegen, is dat je nooit vanuit je rug mag draaien. Draai eerst een van je voeten en laat je hele lichaam volgen!

  1. Te veel druk op je lichaam

Bij het gebruik van zwaar gereedschap, plaats je vaak heel wat druk op gevoelige gedeeltes van je lichaam. Wanneer je werkt met een middelgrote drilboor, plaats je de steun vaak tegen je schouder. Iedereen die hier al mee gewerkt heeft, weet dat je schouder na een uurtje al pijnlijk aanvoelt.

Bij deze klachten kan je weinig veranderen aan je manier van werken. Probeer het gebruik van deze gereedschappen te beperken en vraag je werkgever om te investeren in gereedschap dat voorzien is van de nodige padding. Zo komen de schokken veel zachter aan.

  1. Trillingen in je handen en armen

Het gebruik van zwaar trillend gereedschap lijkt onschuldig, maar dit kan ernstige gevolgen hebben. Deze trilling is namelijk zeer ongezond voor je zenuwstelsel en botten. Het leidt tot een aandoening die HAVS heet. Dit staat voor Hand Arm Vibratie Syndroom. HAVS kan leiden tot het verlies van gevoel en kracht in je handen, botcysten in de vingers en pols en een pijnlijk en koud gevoel in de vingers. Rokers moeten extra opletten. Door het roken heb je een minder goede doorbloeding, wat HAVS in de hand werkt!

Om dit te vermijden zorg je er dus best voor dat je steeds het juiste gereedschap gebruikt. Zo klaar je de klus sneller en wordt je aan minder trillingen blootgesteld. Probeer langdurig gebruik te vermijden door het af te wisselen met andere taken en sla het gereedschap steeds op in een warme plaats. Zo hebben ze geen koude handvatten wanneer je ze de volgende keer gebruikt.

Enkele extra tips

  • Zorg ervoor dat je goed stretcht voor, tussen en na het werk. Als je je spieren goed voorbereidt en onderhoudt, beperk je de risico's van het werk.

  • Zorg ervoor dat je je materialen op een effectieve manier opbergt. Leg ze niet te hoog of te laag zodat je geen extra moeite moet doen om ze te pakken.

  • Praat erover met je werkgever en geef aan hoe belangrijk dit voor je is. Hij kan hier trainingssessies rond voorzien om je collega's ook te overtuigen.

Werkte deze laatste tip niet voor jou? Dat kan. Sommige werkgevers hebben helaas geen oog voor ergonomie, terwijl dit toch heel belangrijk. Als je wil oud worden zonder zware lichamelijke klachten die aan je job te wijten zijn, zoek je best een andere werkgever. Hier kunnen we jou mee helpen! Bekijk het overzicht van onze openstaande vacatures of neem contact met ons op.