Skip to main content

Sollicitatiegesprek? Laat je niet afschrikken met deze tips.

Pompoenen, spoken en andere griezels kunnen eng zijn, akkoord. Toch kan een sollicitatiegesprek nog veel erger zijn! Geen zorgen, je bent niet de enige die dit gevoel heeft. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je je angst voor sollicitatiegesprekken kan overwinnen. We geven je alvast deze zeven tips.

1. Voorbereiding

Goed voorbereid naar een sollicitatiegesprek gaan is dé manier om stress te verminderen. Om dit te doen kan je een oefengesprek voeren met iemand van je vrienden of familie. Daarnaast kan je jezelf potentiële vragen stellen en beantwoorden. De kans bestaat dat de persoon die jou interviewt aan jou vraagt wat je leuk vindt aan je huidige job, wat niet, wat je verwacht van je volgende job of wat je sterktes zijn. Door op voorhand na te denken over vragen die tijdens het gesprek gesteld kunnen worden en wat je erop zou antwoorden, zal je minder snel voor verrassingen komen te staan.

2. Gesprek inbeelden

Naast het voorbereiden van vragen, helpt het om je het gesprek en de context in te beelden. Doorloop stap voor stap hoe alles zal verlopen van aankomst tot vertrek. Hoe ga je de persoon begroeten? Wat ga je nodig hebben tijdens je gesprek? Doordat je meer het gevoel krijgt dat je weet wat je te wachten staat, zal je een rustgevend gevoel krijgen.

3. Wees zelfzeker

Sollicitatiegesprekken kunnen zo beangstigend zijn dat je zelfvertrouwen tot in je schoenen zinkt. Je wordt niet graag ondervraagd, je vreest dat je de job niet zal bemachtigen, je hebt het gevoel dat je rood uitslaat ... Maak je geen zorgen, dit zijn gevoelens die iedereen wel eens ervaart. Belangrijk is om in jezelf te geloven en je zenuwen te bedwingen. Focus je op de dingen die je al verwezenlijkt hebt en weet dat je wél kans maakt op de job. Daarnaast helpt het om de situatie in perspectief te bekijken. Het zal niet het einde van de wereld zijn als je de job niet strikt, er zullen zich nog andere opportuniteiten voordoen. Door positief te denken leg je jezelf minder druk op en zal je je vanzelf zelfzekerder voelen.

4. Leer uit vorige sollicitatiegesprekken

Als je al een paar sollicitatiegesprekken achter de rug hebt, weet je wat er je te wachten staat en wordt het wellicht iets makkelijker. Door ervaring op te doen en fouten te maken tijdens sollicitaties, kan je bijleren en verbeteren. Als je tijdens een vorig gesprek tegen de lamp liep, ben je nu waarschijnlijk vastberaden om het volgende keer anders aan te pakken.

5. Ga uit je comfortzone

Een goede oefening om angst tegen te gaan is om jezelf te leren omgaan met ongemak en moedig te zijn. Doe af en toe dingen die buiten je comfort zone vallen en neem risico’s. Zo zullen sollicitatiegesprekken plots veel eenvoudiger lijken. Geen stress nodig!

6. Adem rustig

Heb je zo veel last van zenuwen dat je moeilijk adem krijgt? Het uitvoeren van ademhalingsoefeningen is een goede manier om tot rust te komen en alles even van je af te zetten. Zet je even neer, doe je ogen dicht en adem enkele keren diep in en uit. Na deze techniek enkele keren te herhalen, zal je er weer helemaal tegenaan kunnen.

7. Vragen omleiden

Tijdens je sollicitatiegesprek ga je niet op alle vragen kunnen antwoorden die aan jou worden gesteld. Dat is ook helemaal niet erg. Vaak proberen interviewers het jou extra moeilijk te maken om je te testen. De beste manier om met deze lastige vragen om te gaan, is door de vraag op een tactische manier om te leiden naar een vergelijkbaar onderwerp waar je meer over weet. Terwijl je dit doet kan je jouw sterke punten nog eens extra onderstrepen. Wat je ook doet, blijf rustig en geconcentreerd. Richt je op het goed behandelen van de volgende vragen en het positief afsluiten van het gesprek.

 

Zo, nu hoef je geen bang meer te hebben. Succes!