Skip to main content

Monday Blues, wat doe je ermee?

De "Monday blues". Iedereen kent het gevoel wel. Ook al doe je jouw job doodgraag, soms ontbreekt die goesting om erin te vliegen gewoon. Vaak begint dit ongelukkig gevoel zelfs al op zondagavond. Het weekend is nog niet helemaal de deur uit, maar de eerste werkdag is al in zicht. En achteraf bekeken was dat weekend misschien toch niet wat je ervan verwachtte.

De volgende ochtend word je wakker en dan dringt het echt tot je door. De werkweek is alweer begonnen. Maar waarom voel je jezelf zo down? Hoe komt het dat je soms zo tegen het werken gaan opkijkt, terwijl je het normaal gezien best wel leuk vindt?

De meest voorkomende redenen zijn een gebrek aan waardering, te strakke deadlines, stress of gewoonweg een slechte balans tussen werk en privé. Wat pas echt opvallend is, is dat meer dan 70% van de werknemers die vaak met een “Monday blues” opstaan er helemaal niets tegen ondernemen. Daarom geven we jou alvast 5 tips om een “Monday blues” te voorkomen. Zo word jij niet deel van die 70%.

Een goede nachtrust doet wonderen

Een maandagochtend is een hectisch moment voor iedereen. De kinderen moeten naar school, maar ook zij hebben geen zin. De hond moet voor de honderdste keer nog eens naar buiten. En dan moet je nog aan het ontbijt beginnen, terwijl je eigenlijk al vertrokken had moeten zijn. Daarom is het misschien een goed idee om zondagavond eens wat vroeger in bed te kruipen, om de volgende dag ook wat vroeger op te staan. Zo heb je 's ochtends nog wat extra me-time en kan je rustig alles in goede banen leiden.

Een gezond ontbijt helpt altijd

Je start de dag best met een volle maag. Als je onze eerste tip volgde, heb je tijd om iets extra te doen. Het moet niet altijd iets exotisch zijn zoals een avocado toast of een quinoasalade. Wat yoghurt met walnoten, banaan en cacao is bijvoorbeeld snel gemaakt, lekker en gezond. Zo heb je voldoende energie om die zware eerste helft van de dag door te komen.

Zorg voor een vliegende start

Een beetje beweging kan nooit kwaad. Zorg af en toe voor een sportieve uitlaatklep. Op deze manier kan je al jouw frustraties op een gezonde manier los laten. Bovendien zorgt regelmatig sporten voor meer energie. 's Ochtends of 's avonds even gaan joggen kan wonderen doen.

Als je het voor en na het werk te druk hebt, kan je tijdens de werkuren voor wat extra beweging zorgen. Lees hier onze tips over hoe je op het werk makkelijker aan je dagelijkse dosis beweging komt.

Haal het meeste uit je weekend

Het weekend is het weekend. Het klinkt misschien wat overbodig, maar zorg ervoor dat je ook echt geniet van jouw weekend. Plan enkele leuke activiteiten met je vrienden, gezin of voor jezelf, maar ken je grenzen. Prop het niet te vol zodat je nog steeds gehaast van her naar der moet lopen. Relax, het is weekend.

Vergeet je werk ook even. Durf die smartphone al eens op stil zetten. Die mails zullen heus niet weglopen, ook al wens je stiekem van wel. Laat het even allemaal los, het zijn zorgen voor maandag.

Durf uit je comfortzone te komen

Als je jouw job écht niet graag doet, dan gaan deze tips je natuurlijk nog steeds niet helpen. In dit geval moet je uit die comfortzone durven stappen. Je hebt eigenlijk twee opties. Zo kan je de confrontatie aangaan en je problemen op tafel leggen. Op die manier weten je werkgever en je team wat je stoort en kunnen ze hier rekening mee houden.

Is dat geen optie, of probeerde je het al, dan is het misschien tijd om gewoon een nieuwe job te zoeken. Wij helpen je graag in deze zoektocht. Ben je op zoek naar een job binnen bouw, techniek of office? Bekijk dan zeker de openstaande vacatures op onze website. Je kan jezelf ook inschrijven en dan gaan wij op zoek naar een gepaste job voor jou.