Skip to main content

Is meer bewegen ook een van jouw goede voornemens? Zo pas jij het toe op het werk.

Goede voornemens, bewegen op het werk, sport, blog

2019 is van start gegaan! Vaak gaat een nieuw jaar gepaard met goede voornemens en “meer bewegen” hoor je vrijwel steeds opnieuw. Doelen kunnen we allemaal stellen, maar worden deze ook effectief gerealiseerd? Onze tip: begin met kleine stappen. Door de week is er vaak weinig tijd om aan beweging te doen. In het weekend neem je dan even de tijd om een halfuurtje te gaan joggen. Maar is dit voldoende? Bewegen moet elke dag. Het moet een deel zijn van je dagelijks leven. Net zoals tussendoortjes. Thuis en op het werk.

Als je een kantoorfunctie hebt, betekent dit vaak dat je vele uren achter je bureau spendeert en weinig tijd hebt om aan beweging te doen. Zweedse onderzoekers stelden in 2014 al vast dat lang zitten het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker met 50 procent verhoogt. Daarom is het belangrijk om elk uur gedurende vijf tot tien minuten even rond te wandelen.

Beweeg elk uur tijdens je werk

Het gezondheidsrisico neemt niet af wanneer we slechts één keer per week gaan sporten of aan beweging doen. Je moet dagelijks meer bewegen en minder zitten. Uiteraard kan je op jouw werk niet zomaar om 11 uur even een toertje gaan lopen. Je kan het veel makkelijker toepassen.
Hoe gaat dat concreet in zijn werk?

  • Ga even langs bij je collega in plaats van een mail te sturen. Direct contact blijkt ook een positieve invloed te hebben op de werksfeer. Win-win!
  • Gebruik een glas water in plaats van een fles. Zo ben je verplicht om je glas steeds te gaan bijvullen. Vraag in één weg aan je collega’s of zij ook iets wensen te drinken.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Ga op een andere verdieping naar het toilet.
  • Heb je tijdens de middag een uur pauze? Ga even buiten wandelen.

Bewegen geeft meer energie

Het is bewezen dat sporten en bewegen voor meer energie zorgt. Verder heeft het ook nog tal van andere voordelen:

  • Je concentratie neemt toe;
  • Je voelt je minder moe;
  • Je bent minder vaak ziek;
  • Je slaapt veel beter;
  • Het versterkt je spieren en botten;
  • Het draagt bij tot een gezond hart en gezonde bloedvaten.

Krijg je ook geniale ideeën op het toilet of in de douche? Bewegen zorgt ervoor dat je hersenen een frisse insteek krijgen, waardoor je spontaan creatiever begint te denken. Dat wil dus zeggen dat we kunnen stappen terwijl we nadenken, en dit met vaak betere invallen dan achter je bureau. Zie je het bos door de bomen niet meer en is je creatieve inspiratie op? Wandel even rond, vul je glas met water of zet een tasje koffie. Je zal merken dat jouw hersenen terug zullen opladen.

Maak van bewegen een verslaving

Het doel op lange termijn? Van bewegen een gezonde verslaving maken. Iets wat je moet doen anders ga je je slecht voelen. Jouw job is uiteraard belangrijk, maar is jouw gezondheid niet nóg belangrijker? Kom eens uit je stoel en daag jezelf uit.