Skip to main content

Het belang van een stevig ontbijt!

Stevig ontbijt

Sta jij elke dag op met een stevig ontbijt? Of ben je eerder iemand die het ontbijt overslaat? Het belang van een goed ontbijt wordt vaak onderschat, want het ontbijt is namelijk de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je opstaat, is je lichaam zo’n zes à acht uur zonder eten geweest. Het ontbijt geeft jouw lichaam terug energie voor je aan je dag begint.

Zeker voor werknemers die veel buiten werken, is het ontbijt van uiterst belang. Hun lichaam heeft namelijk voldoende energie nodig om goed te functioneren. Een metser verbrandt rond de 250 kcal per uur. Werk je acht uur per dag? Dan heb je een aanzienlijk aantal calorieën verbrand.

Waarom is het zo slecht om het ontbijt over te slaan?

  • ’s Nachts krijgt je lichaam geen voedingstoffen, in de ochtend heeft je lichaam energie nodig om goed te kunnen functioneren;
  • Omdat het lichaam geen energie heeft, zal iemand die niet ontbijt veel minder presteren dan iemand die dit wel doet;
  • Niet ontbijten zorgt ervoor dat je sneller naar ongezond eten zal grijpen, dit komt door het feit dat een gezond ontbijt je suikerspiegel op pijl houdt;
  • Tijdens de middag ga je grotere maaltijden eten omdat je lichaam naar energie vraagt;
  • Niet ontbijten zorgt voor meer stress en minder energie.

Wat is het ideale ochtendritueel?

Eerst en vooral is het belangrijk om op te staan met een goed glas water. ’s Nachts is het lichaam bezig met zichzelf te reinigen en lichaamscellen te herstellen. Het drinken van een of twee glazen water voor het ontbijt is ideaal om het lichaam te ontdoen van gifstoffen en alle andere stoffen die het niet nodig heeft. Deze afvalstoffen zullen dan via de urine verwijderd worden. Het helpt ook om ziektes te voorkomen en bevordert je stofwisseling aan het begin van elke dag, iets wat cruciaal is.

Vind je water maar saai? Probeer eens een citroen te persen in je water. Water met citroen combineren op een lege maag heeft namelijk ook heel wat voordelen!

  • Het heeft een reinigende werking;
  • Het bevordert een gezonde en jongere huid;
  • Het verhoogt je energieniveau;
  • Het geeft je immuunsysteem een oppepper;
  • Het vermindert ontstekingen.

Welk type ontbijt past bij jou?

Ben je iemand die veel buiten werkt of doorheen de dag veel beweegt? Dan is het belangrijk om voldoende energie en voedingstoffen binnen te krijgen in de ochtend. Een goed ontbijt is rijk aan koolhydraten en arm aan vet. Denk aan een ontbijt met volkoren graanproducten, kipfilet en een ei. Combineer dit met melkproducten zoals yoghurt of sojaproducten en vers fruit. Op deze manier ben je helemaal klaar om je dag stevig te beginnen!

Heb je een zittend beroep waardoor je door de dag niet zo veel beweegt? Dan is het beter om koolhydraatarm te ontbijten. Koolhydraten zijn namelijk heel goed als je beweegt want je lichaam gebruikt die koolhydraten als energiebron. Als je een zittend beroep hebt, dan heeft je lichaam deze koolhydraten niet nodig. Het lichaam zal deze koolhydraten dan opslaan als vet. Dat betekent echter niet dat je je ontbijt kan overslaan. Je lichaam heeft nog steeds voedingstoffen nodig. In dit geval is het belangrijk om je lichaam te voeden met eiwitten, calcium en vitaminen. Denk aan een omelet met een groentesmoothie.

Coffee addict? Drink koffie pas na je ontbijt.

Als je opstaat, zorgt je lichaam voor een verhoogde dosis cortisol, dat is een stresshormoon. Drink je op dat moment koffie? Dan zal er minder cortisol worden aangemaakt, waardoor je op lange termijn het effect van koffie minder zal voelen. Het ideale moment om koffie te drinken is tussen 10 en 12 uur, dan is het cortisolniveau laag.

Meer energie!

Wil je meer energie en een goed gevoel op je werk? Pas dan deze levenswijze geleidelijk aan toe en je zal na enige tijd de voordelen zeker merken.