Skip to main content

De 10 meestvoorkomende fouten tijdens sollicitaties

Solliciteren is voor velen onder ons een heel stressvolle ervaring. Maar het hoeft niet altijd moeilijk te verlopen. Door op een aantal zaken te letten, kan je je kans op een job flink vergroten. In dit artikel bespreken we wat de 10 meestvoorkomende fouten tijdens sollicitaties zijn en hoe je deze kan voorkomen.

1. Taalfouten in cv of motivatiebrief

De kwaliteit van je cv en motivatiebrief kan in 2 seconden tijd bepalen of je als kandidaat wordt geselecteerd. Daarom moet je er zeker voor zorgen dat ze er aantrekkelijk uitzien, maar ook inhoudelijk correct zijn. Of je nu op een bouwwerf of in een kantoor zal werken, taal is en blijft een belangrijke factor. Door schrijffouten te maken in je cv of motivatiebrief, maak je meteen een slordige indruk. Als je deze fout begaat, is de kans heel klein dat je zelfs wordt uitgenodigd op gesprek. Heb je het gevoel dat je taalvaardigheid toch niet zo goed is? Laat je documenten dan even nalezen door iemand van je vrienden of familie. Als ze jou hierdoor helpen een job te vinden, zullen ze zeker en vast bereid zijn om dit even voor je te doen.

2. Te laat komen

Iets waar veel mensen, in welke situatie dan ook, zich absoluut aan ergeren zijn laatkomers. Wanneer je wordt uitgenodigd op gesprek, wordt er een uur afgesproken waarop je verwacht wordt. Hou je dan ook aan dat tijdstip. Te laat komen op een afspraak en de andere partij op je laten wachten getuigt van weinig respect. Hierdoor kan je kans op de job in het gedrang komen. Zoek op voorhand uit waar het bedrijf zich bevindt, hoe je er zal geraken en hoelang dit zal duren. Om echt zeker te zijn dat je op tijd komt ondanks files of onvoorziene omstandigheden, kan je best 10 à 20 minuten vroeger vertrekken. Als je dan te vroeg aankomt, kan je nog rustig de tijd nemen om je gesprek voor te bereiden.

3. Zweethanden

The handshake. Ook dit speelt een grote rol bij het maken van een goede indruk. Te stevig is niet goed maar te zwak ook niet, hier moet je een goed evenwicht in vinden. Als je bij je aankomst in het bedrijf een koud glas water aangeboden krijgt, kan dit ervoor zorgen dat je handen ijskoud aanvoelen. Dat is natuurlijk niet aangenaam voor de persoon waar je een hand aan geeft. En andersom kan het ook gebeuren dat je warme, zweterige handen krijgt van zenuwachtigheid. Geen nood, dat kan je oplossen! Loopt je gesprekspartner jouw kant uit om je te begroeten? Veeg dan op een subtiele manier je handen af aan je broek voor je je hand uitsteekt.

4. Foute kleding

De kleren maken de man, dat is zéker waar tijdens een sollicitatiegesprek. Wat je persoonlijke stijl ook is, zorg ervoor dat je verzorgd en professioneel overkomt wanneer je solliciteert. Voor mannen kan dit betekenen dat je een kostuum aantrekt, of gewoon een geklede broek en hemd met of zonder das. Voor vrouwen kan dit betekenen dat je in broekpak, rok of geklede broek met hemd op gesprek komt. De mate van professionaliteit hangt af van het bedrijf waarbij je solliciteert. Voor een advocatenkantoor zal dit verschillen in vergelijking met een bouwbedrijf.

5. Gsm aan laten staan

Er bestaat niets vervelender dan tijdens een gesprek onderbroken te worden door het gezoem of gerinkel van een gsm. Zorg er dus voor dat je je gsm volledig uitschakelt voor je het bedrijf binnen gaat. Maak even tijd om je te focussen op je gesprek zonder afleiding en onderbreking.

6. Onvoldoende antwoorden

Tijdens de meeste sollicitatiegesprekken zal de HR-persoon of andere werknemer je een aantal vragen stellen om jou en je visie over het bedrijf beter te leren kennen. Vragen kunnen zijn: “Waarom wil je hier werken?”, “Wat is je grootste zwakte?” of “Vertel iets over jezelf.”. Bereid je dus goed voor op deze vragen en denk er op voorhand over na.

7. Weinig kennis over bedrijf of gesprekspartner

Samenhangend met vorige fout die vaak gemaakt wordt is dat sollicitanten soms te weinig weten over het bedrijf waarbij ze solliciteren of de persoon waarmee ze het sollicitatiegesprek hebben. Voer dus voldoende opzoekwerk uit over het bedrijf (visie, cultuur, historiek…). Daarnaast is het ook belangrijk dat je weet wie er voor je zit; wat is zijn/haar naam en functie binnen het bedrijf? Maak bijvoorbeeld gebruik van LinkedIn om deze persoon op te zoeken en beter te leren kennen. Wie weet hebben jullie bepaalde dingen wel met elkaar gemeen waarmee je het ijs kan breken.

8. Geen vragen stellen

Terwijl je opzoekwerk doet over het bedrijf, zullen er waarschijnlijk nog bijkomende vragen zijn die in je opkomen. Schrijf deze op en aarzel niet om deze vragen te stellen tijdens je gesprek. Hiermee zal je aantonen dat je het gesprek goed hebt voorbereid en oprecht geïnteresseerd bent in het bedrijf in kwestie. Door vragen te stellen zal het voor jou nog duidelijker worden of jij jezelf ziet werken voor het bedrijf.

9. Aflezen van cv

Wat je ook doet, begin niet alle informatie van je cv af te lezen. Breng eventueel enkele exemplaren mee om af te geven aan je gesprekspartner(s), maar leg er geen voor je eigen neus. Je kent jezelf en je carrière. Stel jezelf dus gewoon voor op een zelfzekere manier zonder gebruik te maken van hulpmiddelen.

10. Negatief over huidige werkgever

Als je wil duidelijk maken dat je wil werken voor een bedrijf, hoef je niet noodzakelijk negatief te zijn over je vorige of huidige werkgever. Praat op een respectvolle manier over het bedrijf waar je voor werkt of werkte. Bespreek eventuele ergernissen op een neutrale manier en probeer er toch een positieve draai aan te geven. Een negatieve houding kan slecht overkomen bij de andere partij. Niemand wil een persoon aannemen die negatief is en de bedrijfssfeer niet zal bevorderen.